Izbori za vijeća mjesnih odbora mogli su gradski proračun stajati i 200.000 kuna manje

Press 3. prosinca 2014

Na izjavu SDP-a Dugo Selo o mogućnostima uštede u gradskom proračunu spajanjem predsjedničkih izbora i izbora za vijeća mjesnih odbora (VMO),  gosp. Mladen Šestan (pročelnik Upravnog odjela za poslove gradskog vijeća i gradonačelnika) je 19.11.2014. na Radio Matinu lijepo objasnio da je riječ o dvije sasvim različite procedure koje se zasnivaju na dva sasvim različita zakona: Zakonu o lokalnim izborima i Zakonu o izboru Predsjednika Republike Hrvatske, pa shodno tome izbori se ne mogu održati istovremeno. Gradsko vijeće i Gradsko izborno povjerenstvo se opetovano pozivaju na Zakon o lokalnim izborima koji propisuje deset članova biračkih odbora, dok Zakon o izboru Predsjednika propisuje samo šest članova, koji su nestranački.

U tom obrazloženju nema ništa sporno, ali tek dok se ne uzme u obzir još jedan zakon kojeg odgovorni u Dugom Selu neprestano zaobilaze, a to je Zakon o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi (NN19/2013.) koji u čl. 59 propisuje da će se ”Statutom, odnosno drugim općim aktom općine ili grada urediti sva pitanja vezana uz izbore i obavljanje dužnosti člana vijeća mjesnog odbora.”

Sljedeća bitna stvar koju naglašavamo jest ta da u Zakonu o lokalnim izborima niti na jednom mjestu nije propisano da se izbori za vijeća mjesnih odbora moraju organizirati sukladno tom zakonu, tj sukladno izborima za gradska i općinska vijeća.

Dvije navedene činjenice upućuju na zaključak da su Grad (preko svojih službi) i Gradsko izborno povjerenstvo imali sasvim slobodne ruke u načinu organiziranja izbora za VMO. Izbori za VMO (unatoč tome što se financiraju iz gradskog proračuna), mogli su biti organizirani zajedno s predsjedničkim (koji se financiraju iz državnog proračuna). Međutim, Grad ih je organizirao na način koji je najskuplji: 200.000 kn (naša procjena od 19.11.2014.), a trošak je mogao biti za jedan red veličine manji.

Grad je mogao donijeti akt kojim propisuje sljedeće: za VMO broj članova biračkih odbora je šest, umjesto deset (kao i za predsjedničke izbore), članovi bi istovremeno provodili jedne i druge izbore, a budući da rade dva posla, za taj drugi posao (izbori za VMO) mogli su od Grada dobiti još, primjerice, dodatnih 50 kuna, što je bitno manje od 300 koliko su dobili kao članovi odbora za izbore za VMO. Na taj način sredstva koja bi potrošio Grad za izbore za VMO bila bi samo 5.400,00 kn (neto) odnosno max. 15.000 kuna (bruto, zajedno s drugim materijalnim troškovima). 15.000 je bitno manje od 200.000 – 250.000 na koliko procjenjujemo trošak izbora za VMO održanih 16.11.2014. Ušteda je mogla biti i više od 200.000,00 kuna!

Ujedno, postigao bi se još jedan učinak koji nije zanemariv: izlaznost na izbore bi bila znatno veća od skromnih 7.17% kolika je bila na izborima 16.11.2014.