Izbori za vijeća mjesnih odbora – primjedbe i zaključci

Press 20. studenoga 2014

Povodom proteklih izbora za vijeća mjesnih odbora, Gradska organizacija SDP-a Dugo Selo održala je danas konferenciju za medije.

Izbore za vijeća mjesnih odbora Gradsko vijeće Dugog Sela je raspisalo za 16.11.2014. SDP je zajedno s koalicijskim partnerima sastavio kandidacijske liste za deset od 14 mjesnih odbora. Odaziv birača je bio vrlo nizak, tek 7,17%, a rezultati su poznati: koalicija SDP-HSU-HNS osvojila je većinu u MO Dugo Selo Centar (5/9 mandata), Dugo Selo Istok (5/9 mandata) i Andrilovec (3/5 mandata), s napomenom da je u Andrilovcu SDP sastavio samostalnu listu.

SDP je vrlo zadovoljan osvojenom većinom u dva najveća mjesna odbora (Centar i Istok), na kojima je (uz Andrilovec) registrirano 7467 birača (47,3% – gotovo polovina od ukupno 15790 birača na području svih 14 mjesnih odbora).

Nismo zadovoljni odazivom na izbore, kojoj je osim opće demotiviranosti politikom, pridonijela i neinformiranost građana, za što je dobrim dijelom odgovoran Grad (Gradsko vijeće i gradonačelnik) pristupajući izborima kao aktivnosti kojoj je cilj puko zadovoljenje forme. Nije prihvatljivo svu odgovornost za izlaznost birača uputiti isključivo političkim strankama!

Nakon provedenih izbora zaključci SDP-a su sljedeći:

a.) Izbori za Vijeća mjesnih odbora morali su biti provedeni znatno ranije. Izbori za članove Vijeća mjesnih odbora zadnji put su održani 2009. Prema Statutu Grada, čl. 102. stavak 6., njihov mandat traje četiri godine, što znači da je Gradsko vijeće izbore trebao raspisati još 2013., a ne u zadnjem kvartalu 2014. Gradsko vijeće s raspisivanjem izbora za Vijeća mjesnih odbora kasni najmanje godinu dana.

b.) Troškovi izbora su suviše visoki: samo za članove biračkih odbora prema biračkim mjestima kojih je bilo 18, iznose 54.000 kn, čemu treba pridodati troškove Gradskog izbornog povjerenstva (GIP) koji iznose najmanje 35.000 kn – sve navedeno su netto iznosi koji znatno rastu nakon što im se pridodaju sva davanja – i uz trošak najma pojedinih biračkih mjesta, tiskanje materijala i dr. (trošak nepoznat), ukupan trošak izbora procjenjujemo na gotovo 200.000,00 kn. Ušteda je mogla biti ostvarena na više osnova:

–        prvo, manji broj članova biračkih odbora: svaki odbor imao je deset članova. Taj broj mogao je biti manji, kao što će biti na predstojećim predsjedničkim izborima (šest). GIP je biračke odbore organizirao prema sličnom obrascu kao što je to bilo na prethodnim lokalnim izborima, pozivajući se na članak 42 Zakona o lokalnim izborima (NN 144/12). Međutim Zakon o lokalnoj i područnoj samoupravi u čl. 59. (NN 19/13) daje slobodu Gradu da općim aktom uredi sva pitanja vezano uz izbore mjesnih odbora, pa tako i tehničku stranu provedbe izbora, kao i broj članova biračkih odbora;

–        drugo, biračkih odbora i biračkih mjesta je moglo biti manje jer je GIP mogao pretpostaviti da će odaziv birača biti vrlo nizak;

–        treće, trebalo je ispitati sve pravne mogućnosti da se izbori za VMO, ako već nisu provedeni do sada, pola godine nakon lokalnih izbora, odgode još neko vrijeme i provedu istovremeno s predsjedničkim izborima;

–        četvrto, Grad je imao mogućnost integriranja pojedinih mjesnih odbora izmjenom Statuta u dijelu koji definira njihov broj;

–        peto, dnevnice za članove biračkih odbora mogle su biti niže.

c.) Uočena je zbunjenost birača dolaskom na biračka mjesta, jer je za mnoge od njih izmijenjeno njihovo tradicionalno biračko mjesto.

d.) Birališta su organizirana prema čudnom geografskom obrascu. Npr. stanovnici Domobranske, da bi stigli do svog biračkog mjesta u PUO, prolaze pored nekoliko drugih biračkih mjesta: Doma HV-a (njihovo tradicionalno biralište), zgrade vodoprivrede, gradske vijećnice i vatrogasnog doma.

e.) Grad Dugo Selo je učinio premalo kako bi informirao građane da izađu ne izbore. Iako funkcija Grada nije da motivira birače, Grad je to ipak mogao učiniti ako već postoji namjera organiziranja mjesnih odbora. Ovako ostaje dojam da je Grad izbore raspisao samo s ciljem zadovoljenja forme. Grad je bio u mogućnosti intenzivnije pozivati i informirati birače, između ostaloga i kroz događaje u sklopu proslave Dana grada. Kao primjer navodimo svečanu sjednicu na kojoj gradonačelnik izbore nije spomenu niti u jednoj jedinoj rečenici, a predsjednik Gradskog vijeća ih je spomenuo tek na kraju svog izlaganja, i to bez ikakvog naglaska na važnost koja im pripada.

Doduše, Dugoselska kronika, središnje glasilo Dugog Sela donijela je informaciju o održavanju izbora, ali njen aktualni broj se našao na kioscima tek dva dana prije samih izbora, što je premalo da bi se građani na vrijeme informirali.